• Carimpex Gumi Webáruház

Téli vagy nyári gumi? Mikor cseréljük?

 

Mikor cseréljük le a nyári gumit? 

7 Celsius fok alatt már erősen ajánlott a gumikat télire cserélni. A gumikba kevert szilikátoknak köszönhetően ez alatt a hőmérséklet alatt sem vesztik el tapadásukat. Téli gumiból a nyárinál eggyel kisebbet ajánlott választani, bizonyos kerékterhelésig, mély és porhóban jobban megkapaszkodik.

Az ajánlott nyomás 2,2 bar, bár ez típusonként eltérő lehet, ennél kevesebb esetén összenyomódnak az oldalfalak, súrlódás miatt felforrósodik a gumi és tönkremegy, ráadásul az autó üzemanyagfogyasztása is megnő. 

Amennyiben elmúlt a tél, és a hőmérséklet eléri a 7 fokot, mindenképp javasolt a nyári gumikat visszahelyezni, ugyanis a száraz és a nedves úton is sokkal jobb tapadást biztosít, így a fékút is jelentősen lerövidülhet egy veszélyes szituációban.

 

Szezonális gumicsere

Az abroncsváltás az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk nyári/téli felkészítésének. A téli abroncs egyszerűen nem alkalmas a nyári közlekedésre. A téli időjárási körülményekhez készített mintázat rontja a komfortérzetet nyáron, hiszen a strukturált blokkszerkezet a zajszintet zavaró mértékűre növelheti. Sőt, ez a futófelület-kialakítás rosszabb irányíthatóságot és fékezhetőséget eredményez a nyári időjárási körülmények között, ami, mint már említettük, rendkívül rosszul jöhet egy veszélyes, váratlan forgalmi szituációban!

Az általában hirtelen kezdődő tavasszal elkezdődik a gumicserék időszaka is. Március végén és április elején a hőmérséklet már tartósan meghaladja a 7 fokot, ezért a magyar autósok többsége erre az időszakra időzíti a téli gumik nyárira való cseréjét.

A sorban állás elkerülése végett is érdemes nálunk előre időpontot foglalni!

A Bridgestone korábbi felmérése szerint azonban a járművezetők 24 százaléka közlekedik téli gumikkal még a tavaszi időszak végén is, ami bár spórolás szempontjából jó megoldásnak tűnhet, a szakértők szerint azonban kifejezetten balesetveszélyes döntés. 

Érdemes mielőbb visszaszereltetni a nyári gumikat, de előtte mindenképpen ellenőriztessük az abroncsok állapotát, mert azokat akár tárolás közben is érheti károsodás. Nemcsak a gumik összetétele és a profilmélység, hanem az abroncsok tárolási körülményei is jelentősen befolyásolják későbbi teljesítményüket. Az autógumik akkor tudják ellátni alapvető feladataikat, ha szakszerűen szerelik fel, cserélik és megfelelően tárolják őket. 

 

Milyen kopás után dobjuk ki a gumiabroncsot?

A lekopott futófelület már nem képes megfelelően ellátni a feladatát, különösen nem tud megbirkózni a nedves, nyálkás útfelületen történő tapadással. Abroncsait legkésőbb a törvényben előírt 1,6 mm-es minimális profilmélység elérésekor cseréltesse ki.

A kopásjelzők – kiemelkedések a profilból –, amelyek akkor válnak láthatóvá, ha a profil 1,6 mm-re lekopott, egyértelműen figyelmeztetnek erre.

A csere nyári gumiabroncs esetében már 2 mm-es, téli gumi esetében 4 mm-es profilmélységnél ajánlott.

A nagy teljesítményű (Z, W, Y) abroncsnál a 3 mm-t nem szabad túllépni. A gumiabroncs jelölésekről ide kattintva tájékozódhat.

 

Milyen abroncsokat rakhatunk még fel az autónkra?
  • Erősen javasolt 4 ugyanolyan, vagy nagyon hasonló gumit felszerelni. Ha nagy eltérés van az első és hátsó tengelyek között, előfordulhat, hogy nem azonos időben reagálnak, ami problémát okozhat fékezéskor, járműve kormányozhatóságában. 
  • Ha abroncsai elhasználódtak, fontos azokat kicserélni. Gumicsere során gondolni kell a gumik elhasználódottságának leellenőrzésére is, arra hogy az szimmetrikusak-e. 
  • Ha a barázdamélység 1,6 mm vagy az alatt van, illetve az indikátorok már tisztán kivehetők a mintázatban, akkor jobb, ha már fel se szereljük az adott abroncsokat! 
  • Az 1,6 mm magas kopásjelző jelzi, hogy a gumi már nem alkalmas további használatra. Minél közelebb áll a gumi abroncs a kopásjelzőhöz, annál hamarabb szükséges a gumi cseréje. 

 

Gumicsere idős abroncs esetén 

Az abroncsok életkorát is figyelembe kell venni használatkor. A 6 évnél idősebb gumikat már ne használjuk, még akkor se, ha hibátlanok, és korábban csak a garázsban vagy a padláson pihentek! Az anyaguk öregedése miatt sokkal nagyobb veszélyt rejthetnek magukban, mint a kopottabb, egyéves abroncsok. A törvényi előírások szerint pedig 10 évnél öregebb gumiabroncs nem szerepelhet gépjárművökön.

 Az abroncsok életkorának meghatározásában segítségünkre lehet az oldalfalon feltüntetett DOT szám. Amennyiben használt abroncsot vásárlunk ezt mindenképpen nézzük meg! A szám második részében az első két számjegy a gyártási hetet, a másik kettő pedig a gyártási évet mutatja. Így például a DOT XXXX 2518 jelölésű gumit 2018 25. hetében gyártották. 

 

 

Milyen módon marad jó állapotú a gumiabroncs? 

 

Az abroncsok légnyomása

Ha egy abroncs nyomása nem megfelelő, nem tudja megfelelően ellátni a feladatát sem. Nő az üzemanyagfogyasztás, és felgyorsul vagy egyenetlenné válik a kopás.

Azért, hogy ezek ne történjenek meg, tartsuk be a következőket:

  • Ellenőrizze a gumiabroncsok nyomását maximum havonta.
  • A légnyomást mindig hideg abroncsokon ellenőrizzük. Már kis mértékű felmelegedés is pontatlan nyomásértékeket eredményez.
  • Az elveszett szelepsapkát azonnal pótolja. Csavarja fel a szelepsapkát szilárdan és ellenőrizze a gumiszelep esetleges sérüléseit is.
  • A pótkerék légnyomását se felejtsük el ellenőrizni! Az előírtnál kb. 0,5 bar-ral nagyobb nyomásnak kell benne lennie.

 

Az abroncsok sérülései

Az abroncsokon gyakran látható egyenetlen profilkopás, melynek típusai a következőek:

  • Erőteljesebb kopás az abroncs közepén túl nagy légnyomást jelent
  • Erősebb kopás az abroncs szélein viszont túl alacsony nyomást mutat
  • Kagylós kopás (kivájódás) akkor keletkezk, ha hibás a rugózás vagy a lengéscsillapító
  • Féloldalas kopás futóműbeállítási problémákat jelez.

Ezért:

  • Legalább negyedéves rendszerességgel ellenőriztesse szakemberrel abroncsai általános állapotát.
  • Ne felejtse el, hogy minden abroncsnak belső oldala is van, amelyet csak szakember tud ellenőrizni.

A sérült gumiabroncsok következményeiről, és az esetleges problémákról, amik a gumikra vezethetőek vissza, bővebben olvashat Tudástárunkban ide kattintva.



Carimpex Cégcsoport

Cégünk működése több évtizedes múltra tekint vissza. Márkafüggetlen szakszervizként vállaljuk személy és haszongépjárművek teljeskörű javítását és alkatrész ellátását. Autókölcsönzőnkben kimagasló minőségű gépjárműveket kölcsönözhet. Gumiszervizünk pedig felszereli Önnek a webáruházban megvásárolt gumiabroncsokat.

Carimpex Gumiszerviz

Jelentkezzen be időszakos gumicserére telefonon vagy online!

Tovább

Carimpex Autószerviz

Márkafüggetlen szakszerviz, teljeskörű javítás, alkatrészbeszerzés.

Tovább

Carimpex Motorcentrum

Prémium benzines és elektromos motorkerékpárok motorszalonunkból!

Tovább